Alla inlägg av Beppe

OEYC 50-år intresseanmälan

Som vi tidigare varnat för så fyller OEYC 50 år. Det är en aktningsvärd ålder för en intresseorganisation för båttyper som ritades på 60 och 70-talet. Många båtklubbar har upplösts efter att intresset för båtarna svalnat. För OE-båtarna är intresset fortfarande starkt och vi vill gärna att det så ska förbli.

Ett sätt att värna intresset är – att utöver det vanliga fokuset på båtarna – även bjuda till fest. Eftersom klubben fyller 50 år i år har vi en god anledning att ställa till med festligheter.

Att ordna ett 50-årsfirande kräver en del planering. Vi har ägnat en tid åt detta nu i vår och har utarbetat detta program:

Vi firar tillsammans i Lidköping och vid Läckö slott. Lördag-söndag 24-25 oktober 2026

*Start i Lidköping med lunch kl 13:00 hos Segelsällskapet Westgötarne.
*Besök på Vänermuseet och fika hos Arken teknik, som bl.a. säljer Lombardini motorer och propellrar från Brunton (alternativt besök på Rörstrands köplada).
*Därefter åker vi ut till Läckö slott och Läckö Wärdshus/Victoriahuset, för galen middag och övernattning.
*På söndag förmiddag blir det besök i Läckö slott och lunch innan hemfärd.

Kostnad inklusive måltider, besök och övernattning på värdshuset ca 1 700 kr per person efter subventionering av OE-klubben. För den som ordnar eget boende, exempelvis i husbil, blir priset ungefär en tusenlapp lägre per person.

I programmet är flera aktörer inblandade och de behöver också planera . Därför vill vi gärna ha in din intresseanmälan senast 30 juni så att vi får en uppfattning om hur många som vill vara med och fira OE-klubbens jubileum. En slutlig anmälan kommer vi att skicka ut senare i juli.

Du kan anmäla ditt intresse genom följande formulär: Klicka här.

Finns det frågor är ni välkomna att ställa dessa till Janne Malmborg, mobil 070-60 34 353 eller Lasse Tullstedt, mobil 0733-900 970

Vi i styrelsen hoppas på många festdeltagare!

OE-Västkustträff 2026

Inbjudan till OE-träff i sommar.

Plats-Lilla Kornö
Datum- sön 16-17 augusti ( några kanske förtöjer redan på lördag kväll)

Förra årets träff i september på Kärringön

Preliminärt program

13.00 Välkomsthälsning
14.00 Vandring till västsidan och minnes monumentet över minsprängningen
15-17 Spionage i varandras båtar
18.00 Bryggsamkväm & grill
Senare- kaffe & bulle

Anmälan görs till christer.ahlberg@gmail.com
Senast 1 augusti. Meddela telnr i samband med detta så vi kan nå er om det behövs.
OE klubben bjuder på välkomstbubbel, kaffe & bulle.
I mån av möjlighet ska vi försöka reservera platser, i skrivande stund är dock inte hamnkapten på plats.
Det finns toaletter, dusch och fina badmöjligheter.
Allt övrigt står respektive båtägare för.
Vid dåligt väder kan omplanering komma att ske.

Välkomna!

Planeringsgruppen för Västkustträffar

OE-klubben 50-år

Styrelsen jobbar med att förbereda för klubbens 50-årsfirande. Klart är när det ska ske och var. Bered plats i almanackan redan nu för detta event. Mer info och möjlighet att anmäla sig kommer att presenteras här på hemsidan snart.

När klubben fyllde 40-år hade vi en träff i Gränna. Då såg programmet ut så här: Jubileumsträff i Gränna 2016

Rapport från årsstämman 2026

I år höll vi OE-klubbens årsstämma lite tidigare än under tidigare år. Under mars eller april säger stadgarna att mötet ska hållas. Det blev den sjunde mars. Det gjorde att våren inte hade kommit lika långt, som tex vid förra årets möte som västkustsektionen ordnade. Då kunde vi njuta av blåsippor i hagarna och mer känsla av vår.

Men icke desto mindre blev det ett bra möte i år också. Vi samlades i Kryssarklubbens lokaler i Nacka Strand. I huset vid Cylindervägen på 16:e våningen hade vi en fin utsikt över Stockholm medan vi minglade runt med ett glas bubbel i handen. 23 personer hade anmält sig och det är precis så många som anmält sig de senaste åren. Några nya ansikten syntes också vilket var glädjande.

Mötet samlat

Det formella mötet avlöpte snabbt med ordförande Janne Malmborg vid klubban. Verksamhetsberättelsen och ekonomin avhandlades fort samt styrelsens förslag som handlade om en hundraprocentig medlemsavgiftshöjning. Det kan låta dramatiskt, men den nya avgiften blir ändå bara 200 kronor och införs säsongen 2027, vilket mötet godkände. Motiveringen är att kostnader för utskick, träffar som ordnas, mm kostar idag mycket mer.

En stadgeändring som från och med nu träder i kraft, efter två på varandra följande årsmöten, kommer att innebära att kallelsen till föreningsstämma rättsenligt utlyses digitalt på hemsidan och via epost. Det känns bra att ha stöd för detta förfarande i stadgarna. Tidigare stod det att kallelsen skulle ske skriftligen vilket nog menades brev som sändes via posten eftersom något annat sätt att tillgå inte fanns då stadgarna tecknades ner.

Bengt Guvå sekreterare och mångårig medlem av styrelsen hade valt att avgå. Valberedningen med Anders Stenström i spetsen hade frågat Lars Tullstedt om han ville ta Bengts plats. Lasse som varit med tidigare i styrelsen hade nu kommit i en position i livet där ett engagemang i OE-klubben kunde bli aktuellt igen. Lasse valdes in som ledamot på två år av ett enigt möte.

Bengt har gjort mycket under åren för att OE-klubben ska bli en levande förening. Hans engagemang för klubbens sommarträffar och eskadrarOstkusten har betytt mycket för det mervärde som det innebär att vara med i klubben, senast nu under estlandseskadern vi genomförde i somras. Vi hoppas att Bengt i fortsättningen vill hjälpa till och komma med ideér om träffar och eskadrar och hjälpa oss att hålla dessa aktiviteter vid liv. Bengt fortsätter nu som ledamot i Kryssarklubbens Stockholmskrets.

Valberedningen består nu av Anders Stenström och Claes Hellman 

Revisor Birgitta Holmqvist hade granskat räkenskaperna och rekommenderade årsmötet att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.

Så var det formella klart för i år. Nästa punkt på dagordningen var en föreläsning om en segling till Särkland (region i Kaspiska Havet) 2004 med vikingabåt. Bengt Berg hade av styrelsen blivit tillfrågad om han ville hålla föredrag om seglingen. Han hade dessutom själv varit delaktig i resan. Hans berättelse slingrar sig fram på floder, över öppet hav och på land där vikingabåten dras för hand och med oxar. Den följer i spåren av hövdingen Ingvar den Vittfarnes resa på 1040-talet till Särkland och har även ett vetenskapligt syfte i att undersöka om det ens var möjligt att ta sig fram hela vägen till Kaspiska Havet med båt. Det gick men var inte lätt. Det står klart att det inte heller kunde ha varit lätt för de cirka 300 män, av god börd, som med ett 30-tal båtar år 1040 lämnade Mälardalen och gav sig av. Historien förtäljer att de flesta kom aldrig tillbaka. De dog i krig och av sjukdomar och umbäranden. Den resan finns dokumenterad i olika historiska skrifter och på runstenar.

Bengt Berg berättar om den nutida resan och om den som Ingvar den Vittfarne företog sig anno 1040 till Särkland
Resans sträckning
Det var tufft

Tack Bengt för en intressant föreläsning med fina bilder.

Blir du vetgirig och vill veta mer om Ingvar den Vittfarnes resa kan du köpa Mats G Larssons bok Ödestigert Vikingatåg – Ingvar Den Vittfarne för 100 kronor. Länk här: https://www.bokborsen.se/view/Larsson-Mats-G/Ett-Ödesdigert-Vikingatåg-Ingvar-Den-Vittfarne/15347084

God stämning vid matbordet

Därefter trampar vi ut i den gråmulna vårkvällen, tar trapporna ner till kajen vid Nacka Strand och embarkerar Djurgårdsfärjan med kurs mot Allmännagränd på Djurgården. Därefter en promenad till Villa Godthem för tre rätters meny. Det blev en trevlig avslutning på dagen med avtackande av Bengt och ett välkomnande av Lasse. Sorlet vid bordet varade länge och ville aldrig ta slut, men till slut bröt vi upp och var och en tog sig hem på eget vis.

Bengt Guvå avtackas efter ett mångårigt engagemang i OE-klubben
Lars Tullstedt välkomnas tillbaka till arbete i styrelsen

Inbjudan till årsstämma

Som tidigare utannonserats här på hemsidan är det ostkustsidans ansvar detta år att planera och ordna OE-klubbens årsmöte. Detta har vi ägnat oss åt de senaste veckorna. Vi vill att det ska bli så trevligt som möjligt och vi har tittat på lite olika alternativ. Nu har vi satt ner foten och bestämt oss. Det kommer som tidigare meddelats att hållas i Svenska Kryssarklubbens kansli, Cylindervägen 12, våning 16 i Nacka Strand. Datumet blir den 7 mars med början klockan 15.00.

Program
Kl 15.00 välkomstbubbel i möteslokalen.
Därefter inleds årsmötet.
Efter de formella punkterna kopplar vi av och lyssnar på Bengt Berg som kommer att berätta om en segling med föreningen Vittfarne till Särkland. Seglingen genomfördes med en replika av ett vikingaskepp och berättelsen kommer att dofta äventyr och även kryddas med upplysande historia från vikingatiden.

Därefter tar vi på oss ytterkläderna och promenerar ner till kajen och kliver ombord på SL:s pendelbåt som kör oss till Allmänna GrändDjurgården. En promenad på ca 1 kilometer tar oss till restaurang Villa Godthem där vi har en sittning kl 18.30.

Kostnad för SL-båt betalas av var och en.

 

Kvällens middag

Menyn är antingen Kött, vegetarisk eller fisk. Kostnaden är 645 :-. Klubben står för 300:-

Resterande 345:- betalas i samband med anmälan till årsmötet och är bindande och betalas senast 25 februari. Dryck betalas av var och en.

 

Förrätt

TOAST SKAGEN
Handskalade räkor, majonnäs, dill,
pepparrot på smörstekt toast med löjrom & citron

Huvudrätt

HJORTWALLENBERGARE
Gröna ärtor, rårörda lingon, brynt smör & potatispurée

GRATINERAD SVAMPCANNELLONI
Portabello, västerbottenost, picklad rödlök & hösttryffel

FISK QUENELLER
Spenat, champagnesås, löjrom & kokt potatis

Dessert

CRÈME BRÛLÉE
eller
CHOKLADMOUSSETÅRTA
Passionsfruktscurd & kaffeglaze

 

Anmälan

Anmälan görs till anmalan@oeyc.org senast 25 februari. Betalning görs till klubbens Pg nr 848137-6, märk- årsmöte 2026 och deltagarnas namn och ange antingen kött, vegetariskt eller fisk för varje deltagare. Ange eventuella allergier i anmälan.

Länk till årsmöteshandlingar: https://www.oeyc.org/?page_id=466

Obs! Vid färre än 10 deltagare kan omplanering komma att göras.

Årsmöte 26

Minnet av förra årets årsmöte på Västkusten har ännu inte klingat av. Det var ett fint ordnat arrangemang med föreläsning om segelskonaren Kvartsita, årsmöte i Skaftö båtklubbs lokal och som avslutning en vandring via Kaptensgatan i Fiskebäckskil till Hotell & Restaurang Gullmarstrand. Tiden går fort och nu är det dags igen. I år är det ostkustens ansvar att finna plats och göra ett arrangemang som blir lika trevligt. Datum har vi spikat till den 7 mars med början klockan 15.00. Lokalen där vi ska hålla mötet blir Svenska Kryssarklubbens kansli, Cylindervägen 12, våning 16 i Nacka Strand. Notera detta datum i era almanackor. Gör det redan nu så filar vi i styrelsen vidare på detaljerna och återkommer med dessa i form av en kallelse här på hemsidan och via mejl. Kallelsen kommer att utgå senast två veckor före årsstämman.

OEYC-medlemmar i samvaro