Det känns som det nu är dags med en påminnelse om hur det kan vara när årstiden är en annan, när solen är varmare och ljuset starkare. Christer Ahlberg berättar om sommarens träff på Västkusten. Reportaget läses i en pdf-fil.

Det känns som det nu är dags med en påminnelse om hur det kan vara när årstiden är en annan, när solen är varmare och ljuset starkare. Christer Ahlberg berättar om sommarens träff på Västkusten. Reportaget läses i en pdf-fil.

Vi hoppas 2025 har bjudit på många härliga båtupplevelser!Vi vill gärna bjuda in dig till ett inspirerande webbmöte med Olle Enderlein Yacht Club. Mötet är uppdelat i två delar:
1. En öppen dialog – ”Vad är meningen med klubben?”
Vi inleder med en diskussion där vi tillsammans funderar på klubbens roll, syfte och framtid. OEYC har en lång historia, men hur vill vi att gemenskapen ska se ut framåt?
2. Golden Globe Race och OE32 – fyra anmälda båtar!
Därefter får vi en spännande genomgång av Golden Globe Race, där hela fyra OE32:or är anmälda. Ett unikt ögonblick som visar både båtarnas styrka och ägarnas passion.
OEYC – Olle Enderlein Yacht Club – samlar båtar ritade av den legendariske konstruktören Olle Enderlein: OE 29, 32, 33, 36 och 38. Dessa båtar är kända för sin sjövärdighet, elegans och seglingsglädje. Klubben bildades för omkring 50 år sedan och har sedan dess varit en mötesplats för seglare som delar samma passion.
Under senare år har vi märkt ett generationsskifte. Yngre tar över båtarna. En utmaning här är att visa att OE-klubben finns och att få in dessa nya ägare som medlemmar så att klubben även i framtiden blir en samlande och inspirerande samlingspunkt för alla som seglar OE-båtar. Samtidigt har ett nytt intresse väckts för våra båtar, nu i ett nytt sammanhang där vi ser OE-båtar ställa upp i internationella tävlingar som Golden Globe Race – detta ett bevis på båtarnas goda egenskaper eftersom dom anses stå pall i en av världens tuffaste seglingar.
Vi hoppas därför att detta webbmöte kan bli ett tillfälle både för att inspireras och för att fundera över hur vi stärker OEYC framåt.
Datum för mötet blir den 13 november med början kl 19.00
Länk till webbmötet får alla som anmält sig i ett separat mail.
Anmälan görs till: oe-webbmote@oeyc.org Vi vill ha in anmälan senast den 1 november.
Obs – vi begränsar mötet till 30 deltagare. Blir intresset större så återkommer vi med ytterligare ett mötestillfälle.
Varmt välkommen att vara med!
/Styrelsen för OEYC
Vi träffas 13.00 och hjälper varandra förtöja. På programmet planeras besök till lotsutkiken med utsikt mot Måseskärs fyr, men även besök på öns sjöräddningsstation och på söndag avslutar vi med en kopp kaffe på Simsons Prästgård och får höra lite om ön. ”Öppen båt” är ett trevligt inslag som ger möjlighet att ta del av båtarnas olika utrustning, lösningar och tips på allt från segelföring till vad som gömmer sig i skeppsbiblioteket.

Vandrarhem/Hotell från ca 1400/ pers/natt. Detta bokas av deltagarna själva.
VAT documented for the EU and Norway
ARALDINE is built and equipped for blue water cruising. She crossed the Atlantic twice and got 2012 a major refit. See her in Kignaes Marina, DK-3630 Jaegerspris (40 min. from Copenhagen). Request refurbish report and photo package from: husum.henning@gmail.com
Det börjar bli dags för de årliga sommarträffarna. Först blir det på Ostkusten den 23 augusti. På Västkusten förläggs träffen till den 6 september. Vi vill påminna om bägge träffarna.
På Ostkusten kommer vi att förlägga träffen till ORNÖ, Brunnsviken precis som förra året. Där möts vi av hamnvärden, Anette, som visar oss tillrätta och hjälper oss med vad som kan behövas.
Vi kommer att ha ett litet program som vi informerar om senare.
I anslutning till hamnen finns toaletter, duschar, matbord och bänkar. Vi kan alltså grilla och äta tillsamman vid bryggan.
Cyklar finns att hyra. mm.
Samling Lördag 23/8 kl 12-14.
Mer information planerar vi till veckan innan midsommar.
Bra att veta om Ornö https://sv.wikipedia.org/wiki/Orn%C3%B6
OBS! Viktigt att ni anmäler er nu så vet vi ungefär hur många som kommer.
Anmälan till ostkustarr@oeyc.org
Välkomna!
På Västkusten blir det Kärringön. Det är bra om ni anmäler er så att arrangörerna vet vilket intresse som finns. Anmäl er om ni vill vara med till: jannemal66@gmail.com
Det kommer mer info om denna träff senare.
Välkomna!
Se mer längre ner på hemsidan
OE36 Crown MK2 nr 137, varvsbyggd 1981, välutrustad, motor VP D2-40 38 hp, AIS, plotter, nytt elsystem, 250 W solpaneler, rostfria ankare i för och akter, rostfri kätting, mm. Se fakta: https://symagnolia.wordpress.com/om/ samt hemsidan:https://symagnolia.wordpress.com/
Båten ligger i Umeå/Holmsund.
Vi planerar att träffas lördag 6 september. Mera detaljerat innehållsprogram kommer innan midsommar.
Värt att veta om Kärringön
Käringön är en liten ö och tätort i Orust kommun, belägen längst ut i väster i Bohusläns skärgård. Ön har en rik historia som sträcker sig flera hundra år tillbaka.
Under 1600- och 1700-talet växte Käringön fram som ett viktigt fiskeläge, främst känt för sillfiske. Under sillperioderna blomstrade ön och många fiskare slog sig ned där. Orten blev också känd för sin salta och klara havsluft, och under 1800-talet började folk resa dit för rekreation och hälsa.
Käringön har ingen biltrafik, vilket bidrar till den genuina och lugna atmosfären. Ön har länge varit ett populärt sommarresmål, både för båtfolk och semesterfirare. Här finns charmiga gamla sjöbodar, en historisk kyrka från 1793 och ett levande båtliv.
Fisket har i viss mån ersatts av turism, men ön har lyckats behålla sin karaktär av genuint bohuslänskt kustsamhälle.
Anmälan till: jannemal66@gmail.com

Den 31 mars var sista dagen att betala medlemsavgiften. Vi är 168 medlemmar och till dags dato har 15 betalt. Vi ber er att betala in avgiften så fort som möjligt. Det skulle underlätta mycket för vår kassör som annars måste skicka ut upprepade påminnelser till var och en som inte betalt. Avgiften är bara på 100 kronor. Vårt postgirokonto är 84 81 37-6. Ange som betalningsmottagare ”OE Yacht Club of Scandinavia”. Viktigt är ditt namn, e-postadress samt adress, annars vet vi inte vem som betalat. Ange sifferkoden ”1”. Det betyder att betalningen avser medlemsavgift. Betalar du från ett land utanför Sverige : iban SE98 9500 0099 6042 0848 1376 och Bic NDEASESS.
Tack för att du betalar
I OE-klubben har vi inga fysiska tillgångar att gemensamt underhålla och förvalta likt man har i en vanlig båtklubb, dvs inga bryggor eller klubbhus. Vi medlemmar är dessutom utspridda i Sverige och även i våra grannländer. Det som håller oss samman är intresset för båtar med Olle Enderleins initialer i seglet. För att få ett så levande klubbliv som möjligt krävs något mer av oss. Detta något är sociala aktiviteter såsom att mötas under trevliga omständigheter, tex segla tillsammans i eskadrar, båtträffar på somrarna i våra skärgårdar, marina bildningsträffar under olika teman – men också temamöten på webben som vi själva håller, sk webbinarier.
Den 29:e mars var det årsstämma i OE-klubben. Mötet samlade 22 medlemmar. Förutom mötet hade vi ordnat ett program väl förankrat i OE-klubbens anda att skapa ett trevligt socialt sammanhang med innehåll.

Programmet började med att Viggo Lander, ordförande för föreningen För Fulla Segel, berättade om föreningens olika aktiviteter med toppsegelskonaren Kvartsita. Att återge vad vi fick oss till livs under några timmar blir för mycket här, men intrycket blev en väl skött förening med mycket driv att bevara och segla en gammal skuta in i framtiden. Som avslutning på föredraget i kvartsitahuset blev vi serverade en god fisksoppa som höjde humöret till mycket gott.

Efteråt fick vi göra ett besök ombord på huvudperson för föredraget, nämligen Kvartsita själv.
Därefter förflyttade vi oss några meter till Skaftö båtklubbs lokal där själva årsmötet hölls.

Mötet förlöpte snabbt. Klubbens ekonomin ansågs vara välskött och revisorerna kunde rekommendera mötet att bevilja ansvarsfrihet för styrelsens.
Val av nya styrelseledamöter stod på dagordningen.
Styrelsens nya konstitution:
Medlemsavgiften på 100 kronor behålls oförändrad.
Ett förtydligande av en skrivelse i stadgarna föreslogs av styrelsen.
Skrivningen – ”Styrelsen utfärdar kallelse till årsmöte och extra föreningsmöte. Kallelse skall vara skriftlig och utsändas senast två veckor före respektive möte” – ändras till – ”Styrelsen utfärdar kallelse till årsmöte och extra föreningsmöte. Kallelse skall vara skriftlig och utsändas via e-post och utannonseras på hemsidan senast två veckor före respektive möte”.
Ändringen verkställs först efter nästa årsstämma eftersom ändringar av stadgarna kräver godkännande av två årsmöten på varandra.
Väl ute i friska luften, efter avslutat möte, vandrade vi via Kaptensgatan i Fiskebäckskil till Hotell & Restaurang Gullmarstrand där en trerätters middag väntade. Promenaden var extra humörhöjande, särskilt för oss som inte till vardags har möjlighet att njuta av genuin västkustsk miljö.
Den avslutande middagen blev som grädden på moset – välkomponerad mat med nyanserade smaker.
Som avslutning vill vi tacka Marianne Heijbel och Ann-Sofi Gustavsson för deras insatser i OE-klubben.
Marianne som varit med länge och tillhört ostkustdelen av OE-klubben har jobbat mycket med att planera de aktiviteter som hållits på Ostkusten. Hon har letat upp lämpliga lokaler och tagit fram program för träffar och många gånger har hon på ett professionell sätt tagit rollen som konferenciär när så har behövts.
Ann-Sofi har varit den som stått för och skött tekniken när vi i styrelsen haft våra styrelsemöten via videolänk samt webbinarier.
Leif Lexell mångårig styrelseledamot och ordförande i OE-klubben avgick förra året och ersattes av Janne Malmborg. Då hölls årsmötet i Stockholm och Leif kunde inte själv närvara och bli avtackad. Den skadan togs igen i år och Leif blev riktigt avtackad av alla närvarande årsmötesmedlemmar. Dock tackade vi för hans insatser redan vid hans avgång här på hemsidan. Vill man läsa den kan man göra det här!
